حفاظت الکتریکی
 
شنبه 18 / 7 / 1391برچسب:, :: 15:42 ::  نويسنده : ahmad & saman

خطاهای ناشی از جریان برق عمدتا" به سه دسته تقسیم میشوند:
1_ اتصال بدنه كه عبارت است از اتصال یكی از سیمهای جریان برق به بدنه دستگاه.
2_ اتصال كوتاه عبارت است از اتصال دو سیم لخت كه نسبت به هم دارای اختلاف پتانسیل الكتریكی می باشند به یكدیگر.
3_ اتصال زمین كه عبارت است از اتصال یكی از سیم های حامل جریان به زمین .


خطا های نامبرده شده به دوصورت كامل وناقص اتفاق می افتد . دراتصال كامل درمحل اتصالی مقاومت وجودندارد وجریان زیادی از این نقطه عبور میكند اما اگر اتصال ناقص باشد درمحل اتصال مقاومت وجود دارد بنابر این جریان خطا نسبت به حالت قبل كمتر است.

 

 

 

 

انواع حفاظت :
1_حفاظت سیم ها و كابل ها :
در بخش وسایل كنترل وحفاظت بطور كامل مورد بررسی قرار میگیرد.
2_ حفاظت مصرف كننده ها و دستگاهای الكتریكی :
قسمت عمده مصرف كننده های سه فاز در مراكز صنعتی را موتورهای الكتریكی تشكیل می دهند .معمولا" جهت حفاظت موتورهای الكتریكی از كلید حفاظت موتور استفاده می شود این كلید موتور را در مقابل بار اضافی و همچنین اتصال كوتاه حفاظت می كند.بدین صورت كه در اثر اضافه بار و یا دو فازشد ن موتور جریان كمی بیشتر از جریان نامی آن میشود.حرارت بی متال كــــــه عضو حفاظت كننده حرارتی است بالا رفته ودراثر تغییر فرم بی متال به اهرم فشار آورده وكلید را قطع می كند.اگر خطاهایی مانند اتصال كوتاه در موتور پیش آید در اثر عبور جریان از بوبین حفاظت كننده مغناطیسی كلیداهرم آهنی بسرعت به سمت هسته بوبین جذب شده و كلید را قطع می نماید.
حفاطت اشخاص:

معمولا" ولتاژ بیش از 65 ولت برای انسان خطرناك می باشد.


انواع حفاظت اشخاص عبارتند از:

 

 

 1-حفاظت توسط سیم زمین:

 

كه اغلب در مجتمع ها و ساختمان ها از این نوع حفاظت استفاده می كنند.

الكترود زمین عبارت است از یك قطعه جسم هادی كه در زمین قرارداده می شود و سیم زمین به آن متصل می شود.الكترودها به اشكال مختلف ساخته می شوند.

الف:میله های مسی معمولا به قطر 16 میلیمتركه با چكش در زمین كوبیده می شوند این میله ها دارای نوك تیزفولادی هستندكه فرو رفتن در زمین را آسان میكند.پس از كو بیدن یك میله می توان میله دیگری به آن پیچ كرد و كوبیدن را ادامه داد تا میله با طول مورد نظر تا حدود 3 متر به دست آید.

ب:صفحه های مسی كه در عمق 60 سانتیمتری یا بیشتر بصورت افقی خوابانده می شود. اجرای این روش با زحمت بیشتری همراه است .

ج:استفاده از لوله های آب شهری در گذشته بسیار معمول بوده است ولی امروزه كه بیشتر از لوله های پلاستیكی استفاده می شود این روش قابل استفاده نیست.

د:غلاف یا زره فلزی كابلهای زیر زمینی امروزه بیشتر به عنوان الكترود زمین و سیم زمین مورد استفاده قرار می گیرد. غلاف و زره كابل در پست به نوترال متصل هستند. در این سیستمها در صورت اتصالی, جریان از غلاف یا زره عبور كرده و به زمین نفوذ نمی كند.

در بسیاری از موارد برای كاهش دادن مقاومت زمین از مجموعه میله ها استفاده می كنند و با اتصال الكتریكی آنها به یكدیگر آنها را به صورت الكترود واحد مورد استفاده قرار می دهند.اما نكته قا بل توجه این است كه مقا ومت بین الكترود و زمین بستگی به مقا ومت ویژه زمین دارد كه خود بسته به جنس زمین و میزان رطو بت است.

2- سیستم حفاظت نول:
بصورت یك سیم جداگانه به بدنه تابلو یا دستگاه وصل می شود.كاربردآن در تا سیسات الكتریكی كه در آنها دستگاه ها بصورت انفرادی به زمین وصل می شوند,می باشد و نباید برای دستگاههای دیگر از حفاظت نول استفاده نمود. چون با بودن مقا ومت كم جریان زیادی می گذرد در نتیجه اختلاف ولتاژ نسبتا" زیادی در روی تمام مصرف كننده های دیگر بین بدنه هادی آنها و زمین بوجود خواهد آمد.

3- حفاظت بوسیله عایق كردن:
تمام قسمتهایی كه امكان اتصال با بدن انسان را دارد عایق می كنند كه برای ساختمان ها اقتصادی نیست.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان